I. Nadprodukcja
Powody takiego podejścia
-
- słabe prognozy sprzedaży
- obniżanie kosztów poprzez ‘ekonomiczne’ serie
- długi łańcuch dostaw i/lub wąskie gardła
- hołdowanie koncepcji maksymalnego wykorzystania mocy produkcyjnych
- problemy z jakością, z parkiem maszynowym, z dostawami itd.
Skutki takiego podejścia
-
- produkowanie ‘na magazyn’› duże zapasy wyrobów gotowych i robót w toku
- długi czas dostawy do klienta
- większe koszty jakości
- ‘krycie’ większości problemów jakościowych i produkcyjnych i brak możliwości usprawnień
To jest najgorsza ze strat (obejmująca większość pozostałych) ale najłatwiejsza do identyfikacji.
II. Czekanie
-
- straty czasu ludzi (bezczynność spowodowana czekaniem na materiał, instrukcje, awarie)
- straty czasu maszyn (awarie, niewykorzystana pełna wydajność, przezbrojenia)
- straty czasu w przepływie materiałów, półproduktów, wyrobów gotowych
Ok. 99% czasu produkcji i dostawy (lead time) to czekanie, magazynowanie itp.
Wg Teorii Ograniczeń jedna godzina stracona w wąskim gardle jest godziną bezpowrotnie straconą dla przepływu produkcji całego zakładu.
III. Zapasy(materiałów, robót w toku, wyrobów gotowych)
Zapasy wynikają bezpośrednio z nadprodukcji i czekania
-
- kosztują jako zamrożone środki
- zwiększają czas dostawy
- zabierają powierzchnię fabryki
- opóźniają / uniemożliwiają identyfikację problemów
- psują organizacje pracy na produkcji
- angażują ludzi i transport
IV. Zbędny transport
-
- zbyt duże odległości między stanowiskami
- zbyteczne powtarzanie operacji (wyładunki –załadunki)
- szukanie materiałów, miejsca
Składniki kosztowe są następujące:
-
- praca ludzi
- sprzęt do transportu
- niszczenie materiałów, (pół)produktów w czasie transportu
V. Nadmierny ruch(ergonomia stanowiska pracy)
Wszelkie zbędne ruchy wynikające ze złej organizacji stanowiska lub linii / gniazda
-
- straty wydajności (chodzenie, przenoszenie, szukanie)
- nieergonomiczna praca ( podnoszenie, sięganie, obracanie się itp.)
- BHP (zmęczenie, osłabienie koncentacji, choroby zawodowe, wypadki)
VI. Braki(wadliwość materiałów, półwyrobów, wyrobów)
-
- koszt braków jako takich (materiał, robocizna, energia)
- koszt poprawy (robocizna, miejsce, zakłócenie organizacji)
- koszt utylizacji
- koszt niespełnienia wymagań klienta
- zakłócenie przepływu
VII. ‘Przewymiarowany’ proces
-
- zbyt droga maszyna
- nieekonomicznie zaprojektowany proces
INNE STRATY
Personel
- niepotrzebna praca (którą można łatwo wyeliminować lub zmechanizować)
- niewykorzystane kwalifikacje personelu
- nadmiar ludzi, szczególnie w działach pomocniczych i administracji
Projekt
- zbyt dużo funkcji wyrobu (za które klient nie chce płacić)
- zawyżone tolerancje
- długi czas wdrożenia, opóźnione projekty
Nadmierne zużycie
- materiałów
- energii, mediów
- straty środowiskowe
W terminologii japońskiej stosuje sie trzy pojęcia:
MUDA – straty ogólnie
MURA – nieregularność (zakłócenie ciągłego przepływu materiałów, półproduktów, operacji)
MURI – nadmierne obciążenie (pracownika, maszyny)
WARTOŚĆ DODANA
Przyjmuje się tutaj następujące definicje:
Wartość dodana (klienta) – CVA, VA (Customer) Value Added
Wartość produktu lub usługi, za którą klient bez wahania by zapłacił bo zwiększa funkcjonalność, jakość, zmniejsza koszty eksploatacji itp.
Wartość dodana biznesowa – BVA (Business Value Added)
Nieuniknione straty – działania, które uznaje się za nięzbedne do wytworzenia produktu / usługi ale za które klient nie zechciał by zapłacić, np: spełnianie wymagań prawnych, administracja, przestarzała technologia
Nie dodające wartości -NVA (Non-Value Added)
Działania, które nie są konieczne do wytworzenia produktu / usługi i za które klient (oczywiście) nie chce płacić.
Szacuje się, że tylko ok. 5% aktywności skutkuje wartością dodaną !!!
Można teraz retorycznie zapytać, czym powinniśmy się zajmować:
- intensyfikacją wartości dodanej, czy
- zmniejszaniem strat?
Napisz do nas – przyślemy prezentację ‘7 Wielkich Strat’